Uge 34 OPGAVE D
Dokumentation og formidling
13. Beskriv hvordan I vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte?
Ved løbende og vedvarende at inddrage børnene i observationer og gøremål.
Læringsudbyttet har vi tidligere formidlet således:
- At gruppen bliver mere tryg og familiær i sit forhold til naturen
- At børnene får konkrete oplevelser med naturen (Didriksen, 2008)’
Dokumentation og formidling
13. Beskriv hvordan I vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte?
Ved løbende og vedvarende at inddrage børnene i observationer og gøremål.
Læringsudbyttet har vi tidligere formidlet således:
- At gruppen bliver mere tryg og familiær i sit forhold til naturen
- At børnene får konkrete oplevelser med naturen (Didriksen, 2008)’
- Derudover er det et mål at børnene får en højnet miljøforståelse og får udvidet deres handlekompetencer (Didriksen, 2008)
Hvad laver man, hvis det bliver til for mange dyr? Eller ønsker at komme af med dem?
Dyret som middel eller mål
17. Hvilke perspektiver tænker I jeres dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole…)?
At holde omsorg over for nogle dyr, som selvom man ikke kan føle på dem så meget. For de skal alligevel passes og ses til. Og ved siden af det holde interessen for dem. Det træner ogs at holde fokus på ting som nogle gang godt kan være kedeligt, man alligevel skal laves.
18. Hvilke gode oplevelser gav dyreholdet anledning til?
At har et akvarie slet ikke er så kedelig, som man tror. Det er ret interessant hvad dyrene de går og laver og se til at de har det godt og det hele fungerer som det skal.
- Det er et mål at børnene gennem sin sansede videnstilegnelse udvikler en respekt for det levende og får en forståelse for vores afhængighed af dyr og natur (Didriksen 2008)
Vi vil videregive en tryghed og fortrolighed, ved første og fremmest at udstråle den selv. Det vil sætte et eksempel, og give målgruppen noget at spejle sig selv og deres eget naturforhold i.
Vi vil videregive en tryghed og fortrolighed, ved første og fremmest at udstråle den selv. Det vil sætte et eksempel, og give målgruppen noget at spejle sig selv og deres eget naturforhold i.
Ved at inddrage børn i så meget af processen og arbejdet med akvariet så muligt, optimere vi rummet for børnenes egne erfaringer med både pasning og håndtering af liv i vandet.
Det er hensigten at vi i en kombination af den åbne dialog fra dyreholdet selv, og supplerende oplysning/understøttende undervisning, støtter børnene i at sammenkoble deres viden og erfaringer, og overføre denne til en øget miljøbevidsthed (fra konkret til abstrakt, de fem elementer til naturdannelse, kilde?)
Derudover ved at inddrage målgruppen i, hvordan vi bedst muligt udnytter resurserne omkring dyret, stilladserne vi målgruppens miljøbevidsthed således, at den kan overføres til egentlig handling både inde og udenfor sammenhænge i dyreholdet.
I fremtidigt naturformidling ville der i lang tid kunne drage paralleller til erfaringerne og den tilegnede viden fra dyreholdet i andre sammenhænge, så længe som målgruppen kan erindre det tydeligt nok.
14. Hvordan stilladsere læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.)
Uge 34 OPGAVE E
Perspektivering
15. Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet?
Vi lærte hvordan man opsætter et akvarie dvs. hvad man har brug for og hvilke overvejelser man skal gøre i forhold til rensing.
Desuden hvad man skal have øje på når man holder dyr i akvariet f.eks. temperatur, Ph værdi og en masse andre værdier. At der ikke er for meget foder der går og svømmer rundt ove det hele.
Det er hensigten at vi i en kombination af den åbne dialog fra dyreholdet selv, og supplerende oplysning/understøttende undervisning, støtter børnene i at sammenkoble deres viden og erfaringer, og overføre denne til en øget miljøbevidsthed (fra konkret til abstrakt, de fem elementer til naturdannelse, kilde?)
Derudover ved at inddrage målgruppen i, hvordan vi bedst muligt udnytter resurserne omkring dyret, stilladserne vi målgruppens miljøbevidsthed således, at den kan overføres til egentlig handling både inde og udenfor sammenhænge i dyreholdet.
I fremtidigt naturformidling ville der i lang tid kunne drage paralleller til erfaringerne og den tilegnede viden fra dyreholdet i andre sammenhænge, så længe som målgruppen kan erindre det tydeligt nok.
14. Hvordan stilladsere læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.)
Uge 34 OPGAVE E
Perspektivering
15. Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet?
Vi lærte hvordan man opsætter et akvarie dvs. hvad man har brug for og hvilke overvejelser man skal gøre i forhold til rensing.
Desuden hvad man skal have øje på når man holder dyr i akvariet f.eks. temperatur, Ph værdi og en masse andre værdier. At der ikke er for meget foder der går og svømmer rundt ove det hele.
Hvordan man kan bygge et økologisk rensningsanlæg.
Hvordan dyrene par sig og agerer med hinanden.
16. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?
Hvor meget plads skal de have, så det ikke bliver for trangt.
Hvordan dyrene par sig og agerer med hinanden.
16. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?
Hvor meget plads skal de have, så det ikke bliver for trangt.
Hvad laver man, hvis det bliver til for mange dyr? Eller ønsker at komme af med dem?
Dyret som middel eller mål
17. Hvilke perspektiver tænker I jeres dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole…)?
At holde omsorg over for nogle dyr, som selvom man ikke kan føle på dem så meget. For de skal alligevel passes og ses til. Og ved siden af det holde interessen for dem. Det træner ogs at holde fokus på ting som nogle gang godt kan være kedeligt, man alligevel skal laves.
18. Hvilke gode oplevelser gav dyreholdet anledning til?
At har et akvarie slet ikke er så kedelig, som man tror. Det er ret interessant hvad dyrene de går og laver og se til at de har det godt og det hele fungerer som det skal.
Kommentarer
Send en kommentar