Hvordan kan børns miljøbevidsthed højnes, og hvad gøres der nu i folkeskolen?
Hvad er det der fanger børnene ude i naturen, og hvordan kan man fange denne interesse, og benytte det i folkeskolens undervisning.
Teorien siger at børn føler sig lukket inde i skolen, de mangler at kunne snakke med deres klassekammerater i timerne, vippe ude i skolegården, at man skal række fingeren op før man siger noget, skal sidde stille på sin stol osv.
Børnene siger at der burde vendes om på frikvarter og undervisningstimer, så de kan være mere udenfor.
(https://www.skoven-i-skolen.dk/content/b%C3%B8rn-natur-og-l%C3%A6ring )
Der ses meget traditionel læring i danske skole, hvor man lære om livet, i stedet for integreret læring, hvor man lære AF livet. Vi vil have mere sanselig, eksperimenterende og nysgerrig læring.
Vi pædagoger kan understøtte netop denne proces i læring, fordi flere af os ser anderledes på læring, end lærerne gør. Der ses ofte røv til sæde undervisning, hvor vi pædagoger gennem vores studie, finder ud af læring også er meget mere sanselig, end en usanselig traditionel undervisningsform. Vi har især gennem dette fag, lært at læring især sker mellem hænderne, når man står med noget konkret, fx lærer om vadehavet, efter vi brugt en hel dag derude, i stedet for blot at få et oplæg om vaden.
Andet relevant litteratur.
Hvad er det der fanger børnene ude i naturen, og hvordan kan man fange denne interesse, og benytte det i folkeskolens undervisning.
Teorien siger at børn føler sig lukket inde i skolen, de mangler at kunne snakke med deres klassekammerater i timerne, vippe ude i skolegården, at man skal række fingeren op før man siger noget, skal sidde stille på sin stol osv.
Børnene siger at der burde vendes om på frikvarter og undervisningstimer, så de kan være mere udenfor.
(https://www.skoven-i-skolen.dk/content/b%C3%B8rn-natur-og-l%C3%A6ring )
Der ses meget traditionel læring i danske skole, hvor man lære om livet, i stedet for integreret læring, hvor man lære AF livet. Vi vil have mere sanselig, eksperimenterende og nysgerrig læring.
Vi pædagoger kan understøtte netop denne proces i læring, fordi flere af os ser anderledes på læring, end lærerne gør. Der ses ofte røv til sæde undervisning, hvor vi pædagoger gennem vores studie, finder ud af læring også er meget mere sanselig, end en usanselig traditionel undervisningsform. Vi har især gennem dette fag, lært at læring især sker mellem hænderne, når man står med noget konkret, fx lærer om vadehavet, efter vi brugt en hel dag derude, i stedet for blot at få et oplæg om vaden.
Andet relevant litteratur.
Tak for opgaven - Vi ses til vejledning senere i dag
SvarSlet