Dyreholdsopgave C

 Uge 33 OPGAVE C  afleveres på bloggen fredag (label / etiket: dyrehold)


Pædagogiske aktiviteter - kan indgår i praksisafprøvning  (udefestival)


10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer). Inddrag pædagogisk-didaktiske litteratur - brug grundbogen.


Man kunne starte med at snakke med børnene om hvilke muligheder der er og efter dem så vælge hvilket/hvilke dyr det skal blive. Og ved at man måske går ud på nogle tur eller sammler inforemationer, lær børnene også mere om dyrene, som giver dem en bedre forståelse for selve dyret og dens betydning i naturen. (Rasmussen, s.27. Natur og udeliv)


I vores tilfælde kunne man supplere akvarieoplevelsen med rejer ved at fange hesterejer ude i naturen.


Mens man så har dyrene lær børnene at tage ansvar, f.eks. at give foder, se om de har det godt osv. Det er også her hvor børnene laver erfaring hvad det betyder at holde dyr, for de kan ikke forestille sig hvordan det er og hvor meget der er bag. Learning by doing som Dewey siger (Dewey, s.43. Natur og udeliv). Det er altså først og fremmest ved at udføre, at børnene får mulighed for at udvikle disciplinen, som følger med at passe et dyrehold.


Mens eller efter forløbet kan man så tale med børnene om hvilke erfaringer de har lavet og hvilket viden de fik til. 


11. Afprøv og dokumenter jeres pædagogiske aktiviteter. Husk at sammentænke aktiviteterne med jeres mål.



12. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.)

Pædagogen kan sammen med børnene se på hvilke rejer og eventuelt andre dyr de vil have. De kan sammen undersøge hvad forskellen er med de forskellige reje, og finde dem der passer bedst til dem. Derefter er det pædagogen der enten alene, eller med en lille børnegruppe kan tage afsted og skaffe dem i en dyreforretning. 


Den daglige pasning, foregår ved at børnene sammen med en pædagog kan fodre dyrene, eller med et næt samle ting fra vandoverfladen hvis der er behov for det, og rengøre akvariet.
Rejer kan hurtigt få mange unger, så der skal der findes ud af hvad der skal ske med disse. Derudover er der ikke så mange udfordringer ved rejer, som også gør det til et nemt dyr at have i en institution. 


Det er pædagogens ansvar at bortskaffe døde rejer og at gør noget ved hvis det bliver for mange. Alt efter hvad pædagogen laver, kan børnene være med til at hjælpe, et eksempel kunne være, når man vælger at donere en del af rejerne. 

Kommentarer