Friluftstur til Bergs plads ved Haderslev

 


 

 

Planlægning:

Forud for turen blev der planlagt mad, eventuelle indkøb, samt udarbejdet en liste over grej der skulle anvendes under eventuelle aktiviteter. Der blev også planlagt en aktivitet, som skulle tage udgangspunkt i en undersøgelse af vandet ved Haderslev dam, og dyrelivet i det. Ydermere var turen en “første gang sammen” under primitive forhold, hvor der skulle gøres erfaringer og rige oplevelser ift. samarbejde og ikke mindst, for at fremme de sociale relationer, både i studiegruppen og de øvrige grupper imellem. For derefter at evaluerer på egen indsats, planlægningen samt finde eventuelle pædagogiske kvaliteter, ud fra egen erfaring. (Tordsson, B. 2006. s.13)


Vi lavede ikke nogen aftaler om brug af mobil og alkohol. Da der blev lagt vægt på at det hele skulle være lidt uformelt uden for mange regler og rammer for turen. 

 

Mål:

Friluftslivet som et oplagt rum for at sanse sin viden, samtidig med at den tillæres (målet om en Meningsfuld kontekst og optimalt sted at være)


friluftslivet som socialt og sundhedsfremmende rum: i aktiviteterne, i kommunikationen/planlægningen/uddelegeringen, og omkring bålet og måltidet.

(Litt. Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv: Natur og udeliv: kapitel 5.5)


Man får mulighed for at designe og planlægge forskellige aktiviteter, som kan planlægges, så det fanger interessen for det enkelte individ.
Vi har benyttet sig af flere af de kundskaber og praktiske færdigheder, hvor vi vil eksperimentere med forskellige typer madlavning, observere hvad der var af forskelligt dyreliv i dammen, sammenligne med det vi har fundet i søerne ved skolen. 

Der er rige deltagelsesmuligheder, ellers kan aktiviteter planlægges således, at man tilrettelægger til den enkelte elev. 


Hvor, som et didaktisk centrum: sammenlignet med andre pædagogiske arbejds- og aktivitetsformer er omgivelserne og lokationen særligt central for hele det planlagte forløb 


Vejlederbegrebet er en del af traditionen, og har potentiale til at vise sig i samtlige gøremål under en friluftstur, i alt fra madlavningen og opvasken til aktiviteter af mere fysisk/adræt karakter.

 

Et friluftsliv kan være med til at gøre individet til et civilisationskritisk og miljøpolitisk individ. Det kan fungere som et identitetsprojekt, og et værdimæssigt holdepunkt i forbindelse menneskets forhold til sine omgivelser. (Litt. Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv: Natur og udeliv: s. 22)


  • Friluftsliv som modsætningen til det målrettede samfundsliv. I det enkle friluftsliv er der hverken fokus på mål eller produkter.


Pædagogiske kvaliteter

  • Et mere uformelt miljø end det sædvanlige skolesammenhæng.

  • Leg og alvor (spændingsaspekt)

  • Naturen som klasselokale (gør det nemmere at lære ting, fordi det er håndgribeligt og praktisk)

(Randi Sølvik (2011). PhD. Friluftsliv som socialt læringslandskap for ungdom med adferdsvansker)

 

 

Madlavning:

Vi vil afprøve at lave mad på stedet, dvs. at vi går ud og samler krydderurter, som vi bruger i dej med fyld og pesto. Efter at vi har forberedt vil vi også tilberede retterne på forskellige måder over bålet og æbleskivepanden. Desuden ville vi også gerne prøve at lave noget te og kaffe. 


Vores pizza kugler                            Selv lavet pesto med brændenælder


I nogle af dem, er vores pizza kugler i hollænder ovne. 

Og for at vi har et bål til næste morgen vil vi afprøve at lave et finsk ild, for at kunne holde på gløderne.


Aktiviteter:

Under turen har vi allerede lavet nogle små enkelte refleksioner over de ting vi lavede og over de ting vil til næste gang vil se på/ huske på. Ellers har vi lavet mange billeder for at dokumentere det vi har lavet. 

Desuden har vi efter ankomsten besluttet os til at byg et lille ekstra shelter, for at kunne stille vores brænde og andet grej til bålet under et tørt sted, så det ikke bliver vådt når det regner.

 


Desuden tog vi en tur til Sophies Kilde, som har 100 gange højere jern koncentration end normalt lednings vand.


Desuden vil vi afprøve at gå ned til vandet og prøve på at fange nogle dyr, for at kunne finde ud af hvilke dyr der lever nede i det vand og om det er de samme som vi kunne finde i vandhullerne på skolen. Dertil tog vi waders, forstørrelsesglas, beholder, vand kikkerter og forskellige fiskenet med, hvor vi derefter undersøgte de forskellige dyr vi fandt med hjælpemidler som bestemmelsesduge og forskellige litteratur bøger.

 

Hvad fandt vi? 






Mosdyr, kaldes også bryozoer. 

Hesteigle og hundeigle. 


Stor vandmide. 



Grøn øjenløber


Vandnymfe


Slørvingenymfe


Slørvingenymfe

Røde slambørsteorm

 

Stor ærtemuslimg


Vårflue larve



Efter turen:

Ift. deltagelse, blev de andre grupper inviteret med ned til vandet for at prøve waders og udforske vandet i Haderslev dam. Her var der tale om opmærksomt og tilfreds deltagelsesform, samt en differentieret deltagelsesform, da de andre grupper enten stod med på sidelinjen og observerede hvad andre fandt i vandet, eller var med på deres egen måde (fik dyrene i glas og undersøgte dem i vand bakkerne) eller var fuldt deltagende, med vaders, net og glas i hånden. (Samt en våd afprøvning af grej for nogles vedkommende.). Disse lidt uformelle, men inviterende rammer for deltagelse gjorde måske at kommunikationen foregik ligeværdigt og dette havde betydning for at alle kunne opleve naturen på deres egne præmisser, samt mærke sig selv i den, uden at man blev tvunget til det og at den enkelte havde tid og overskud til at opleve og gøre sig mindeværdige erfaringer, sammen med andre.


Gruppens overordnede formål med turen var at teste vores interne samarbejde, tilgange og erfaringer med overnatning i naturen, samt at styrke relationerne imellem hinanden, som i sidste ende skal komme det fremtidige gruppesamarbejde til gode.


Desværre var der også en waders som ikke var helt tæt, så Jacob lige fik våde bukser ;)



Kommentarer