Dyreholdsopgave A

 Dyrehold opgave A


Mål for dyreholdet


1. Vælg en bruger/borger gruppe

  • Vi har valgt målgruppen indskoling. (5-9 år)


Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? Inddrag den læste litteratur.

  • Det kan lære børn rigtig meget om at udvikle ansvar. De opnår en ansvarsfølelse, når de skal tage sig af dyrene, i form af at sørge for vand, mad, gøre buret rent osv. Denne ansvarsfølelse er med til at danne børnene, til at blive nogle mere demokratiske mennesker.

  • De kan udvikle nogle kundskaber og praktiske færdigheder, som skal til, for at erhverve sig viden om natur og naturfænomener. (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015)

  • Mulighed for fordybende og langvarigt observationsarbejde

  • Mulighed for at undersøge hypoteser (“hvad sker der når…? Hvordan ser det ud om en måned? osv.)

  • rammer til at kunne drage drage konklusioner på baggrund af observationer og undersøgelser (mini-forskere)

  • Muligheder for at kommunikere og udveksle sine oplevelser med aktiviteten 

  • Rammer og muligheder for at kunne eksperimentere og have medbestemmelse i forløbet.

  • Variere forsøgsbetingelser

  • Rum til at stille spørgsmål

  • rammer til at klassificere hvad der opleves

  • Udstyr/redskaber til konstruktion, undersøgelse og vedligeholdelse

  • Faciliteter til at designe og konstruere akvarie og renseanlæg

Disse rammer skal vække elevernes interesse for naturen, og give dem lyst til at lære mere.

  • Ved at skabe kendskab til dyrene, forebyggende have indflydelse på om børnene senere hen udvikler angst eller fobier over for visse dyrearter. (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015)

  • Hvis man selv viser interesse for naturen, hjælper det at børnene får en mere spændende og givende indblik i den naturfaglige verden (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015)


2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte?

  • At gruppen bliver mere tryg og familiær i sit forhold til naturen

  • At børnene får konkrete oplevelser med naturen (Didriksen, 2008)’

  • Derudover er det et mål at børnene får en højnet miljøforståelse og får udvidet deres handlekompetencer (Didriksen, 2008)

  • Det er et mål at børnene gennem sin sansede videnstilegnelse udvikler en respekt for det levende og får en forståelse for vores afhængighed af dyr og natur (Didriksen 2008)


3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder

Akvariet skal placeres et sted, hvor målgruppen jævnligt kan opleve dyreholdet i sin hverdag og forholde sig til det. Gerne på en måde, hvor dyrene er synlige, og man kan se en udvikling af både dyrene og deres miljø.


4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde?

  • Fotosyntese

  • Fyklusser/systemer

  • Rensningsprocessen

  • Udvikling



5. Hvilke tegn på læring, vil I kigge efter?

Vi vil se på om gruppen kan huske nogle af dyrene og hvad de bliver kendetegnet ved. 


Vi vil gerne at børnene lærer hvad de kan gøre for miljøet og dyrene så de har det godt og får mulighed for at udvikle sig mere, især at man ikke altid må blande sig i dyrenes liv da det kan forstyrre deres overlevelseschancer. Derfor vil vi også kigge på børnenes adfærd omkring dyrene, og om de tager de pointer til sig, som vi giver dem om dyrene, videre i deres handlinger.


Derudover vil vi være opmærksom på i hvor høj grad der bliver rejst spørgsmål, diskussioner og refleksioner på børnenes eget initiativ.



referencer:

Didriksen, U. (2008). Hvor får børn deres dyreopfattelser fra ?. I: Er dyr til børn - er børn til dyr. (s.27-31).

Skoletjenesten Zoologisk Have

Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. Natur og udeliv. 2015. Hans Reitzels Forlag


Kommentarer